יום שני, 27 בפברואר 2012

משמעותה של תפילה



אני פוצח כאן במזמור בנאלי לחלוטין, בשאלה מעוכה מרוב לעיסה: מה היא משמעותה של התפילה? אני יודע, אני מתפרץ. כביכול לא מתקוממים עלי כעת אלפי שברי קולמוסין ונתזי דיו מן ההיסטוריה היהודית, דוחפים אותי בבעיטה; כלך לך אצל יפות! כביכול אני הראשון בתהיותיי ומחשבותיי, כאילו גיליתי את פעימותיו של המשיח. ובכל זאת, ברצוני לעורר דבר מה, אולי חדש מעט, הרהור שהתפרע בי לאחרונה.
כמובן, אחל בהשטחה מובנת מאליה של מתחיה הקוצפים; ראשית, השערורייה המחוצפת הגלומה בה, זו המבקשת לגמד את המרחקים, לאפשר לאדם לדבר עם אלוהיו. זו ממש מקוממת. איך ניתן בכלל לגשת אל האלוהים? האין הוא בשמים ואתה על הארץ, כדבריו הרועמים של קהלת? איך ניתן לנפץ את חירותה האינסופית של הטרנסצנדנטיות ולהשחיל לתוכה ממד צר ומוגבל מן החיים האנושיים? איזה מובן יש לדיבור המתייחס לאל המשולל כל תואר? וכי איכפת לו להקב"ה אם מהללים אותו אם לאו, עד כדי כך שהוא ממש מתאווה לתפילתם של צדיקים? וכי הוא זקוק לאינפורמציה יומית על מעשי האדם? תחושותיו? הרגשותיו?
שנית, מה הוא מובנה הערכי של התפילה? האם מצע ערכי אינו אמור להיות משוחרר מן התועלתניות שבו? במה אפוא, ייסוריו של האדם, בעיותיו ומצוקותיו הם בעלי משמעות דתית? מוסרית? האם הברירה העומדת לפתחנו היא הדיכוטומיה הקשוחה של לייבוביץ' בין תפילה לשמה לתפילה שלא לשמה? במובן זה, התהא התפילה קריאה אקראית ויבשה של טקסט מוכתב? וודאי שלא. (אגב, זו גם לא כוונתו של לייבוביץ').
ומדוע התפילה מופיעה כטקסט מוכתב, בנוסח פורמאלי, קבוע ונוקשה, ובזמן מוגדר ומסויים? האין התפילה התפרצות ספונטנית של הנפש? האין היא אמורה לנבוע מעומק מבועי הלב? מן הרחשים הסוערים בתוכו, אלו המבקשים קירבת אלוקים בצימאון, ערגה וכיסופין?
זאת ועוד, באיזה מובן היא מופיעה בדברי חז"ל כעבודה שבלב? האין עבודה ולב שני מושגים שונים וחלוקים זה מזה לחלוטין? האין העבודה מגלמת את המאמץ, את היצירתיות המשוכללת, לעומת הלב, המבטא את הספונטניות ואת הזליגה המבעבעת? התפילה מציגה את עצמה על קו תפר, חבל דקיק ורעוע המחרה מחזיק בקושי את הדיכוטומיות, המתחים, השברים המקננים בקרבה. פעם בריסקאית, פעם חסידית, ופעם אקדמאית. בפינה אחת, ליבו של הלב, בשניה, יצירתיות אינטלקטואלית, ובשלישית, עסק קר של סחר-מכר. האין זו התלוצצות מפלצתית? התעללות סדיסטית בכל ניסיון אינטלקטואלי כלשהו? האין זו בדיחה?
אני עוקף את ההיסטוריה ההגותית המדשדשת כאן בעצלתיים. אינספור נוסחים ושיטות יכולתי למצוא לה לתפילה בארכיוניה המאובקים והמאובכים של ההיסטוריה היהודית. אחרי כל ההיסטוריה העיקשת וההירואית הזו, ניתן לסכם ובגדול שעזיבתה של התפילה בטישטושה ועירפולה, במקום בה היא עומדת באופן טבעי, תעשה לה את החסד הגדול ביותר. התפילה איננה מסכימה להתכרבל בשיטה כלשהי. היא עצמאית. יש לה לוגיקה משלה. אולי יש להכתירה בדבריו המזעזעים והנוקבים של לוינס; אפילו הובל הפילוסוף, במסלולו המוליך מראיה לראיה, אל ראיה החורגת מעבר לראיה, עדיין יצטרך לעמול רבות בהבנת התפילה. שיח היוצא מן העולם הזה אל 'מעבר ללשון' – האפשרי הוא?... המאמין הפשוט מסתכן, כמו הפילוסוף, בשערורייה. אין ביכולתו להתוודות על חוויית התפילה שלו... (ראו; חירות קשה, חינוך ותפילה, בתרגום העברי, עמו' 349, אגב, תתחילו לקרוא, לא תוכלו להפסיק, זה ממכר, מניסיון!). יש לי חולשה לדברים הנוקבים הללו. הם מציגים יפה יפה את הבעיה. הם לא מתחפרים. יש כאן בעיה, וקשה.
אז, על מה בכל זאת אני מפטפט כאן באובססיביות?
אינני מעוניין לנתח ולפשט. אבל ישנם שתי מצוות מכוננות המבטאות את הקשר החיוני שבין האדם לאל; תלמוד תורה ותפילה. יש בהם דבר מה ראשוני. תלמוד תורה, מחד, מן הבחינה העיונית והאינטלקטואלית. ותפילה, מאידך, מן הבחינה האמוציונאלית. ההנגדה של שני אלו מולידה בחווייתי הסובייקטיבית קִווקוּו מסויים. והתרשים הזה קורם עור וגידים כשאני קורא את דברי הרמב"ם; דע שכל המעשים האלה של עבודת ה', כגון קריאת התורה, התפילה ועשיית שאר המצוות אין מטרתם אלא שתעסיק עצמך לעסוק בציווייו יתעלה ולא בזולתו, כשאתה מתפלל בהנעת שפתיך בפנותך אל הקיר וחושב על מה שאתה קונה ומוכר, וקורא את התורה בלשונך, כשליבך נתון לבניין ביתך, מבלי שתתבונן במה שאתה קורא... מבלי להתבונן במשמעות המעשה הזה, ולא במי שממנו יצאה המצוה, ולא תכליתו של המעשה, אזי אל תחשוב שהגעת לתכלית, אלא תהיה אז קרוב למי שנאמר עליהם; קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם...
דומני שדווקא התפילה מהווה במהותה הנעת שפתיים. אחרת היא שערורייתית. למה אפוא מתכוון הרמב"ם, אבי תורת שלילת התארים, כשהוא מדבר על כוונה בתפילה, אם לא לכוונה הפשוטה לצאת ידי חובה, אשר ההלכה גימדה אותה למשנית ביחס לתפילה, מכיוון שהיא דורשת כוונה אחרת, עמוקה יותר, למה בדיוק הוא מתכוון? האין הדיבור עם האל מתמצה בהנעת שפתיים בצורה אילמת? היש תוכן חדש הננפח כאן?
כרום זולות! דברים שבני אדם מזלזלים בהם! (ברכות ו:). אולי בגלל זה הם מזלזלים בה בתפילה. הניתן שלא לזלזל בה? האם זה אמנם יופיה? הנעת שפתיים הדורשת כוונה, ואין אנו יודעים מה ואיך? האם האילמות הזו היא היא המשמעותית? לעולם לא נוכל לומר! אנו חוזרים אפוא למה שאמר לוינס, לא ניתן לדבר על אפשרות לחריגה אל מעבר ללשון...
דומני שאין לחפש יותר מפלט. הכירבול של התפילה לכדי שיטה יגמד אותה ויטשטש את הברק המנצנץ שלה. אני מעוניין להקביל אותה לתלמוד תורה. תלמוד תורה הוא עיוני ואינטלקטואלי, התפילה לא. אבל למה מתכוון הרמב"ם כשהוא אומר שהתפילה היא הדיבוק השכלי שבין האדם להשי"ת? מה אינטלקטואלי בתפילה, אם לא פרשנות טקסטים, או הנעת שפתיים?
ובכן, התפילה היא לא אינטלקטואלית בעליל, אם להיצמד למובן הדתי וההיסטורי שלה, כמובן. אם הרמב"ם רואה בה דבר מה אינטלקטואלי דווקא, (לא מדמיונות ההמון, עבודת אלילים או עבודת האדם את עצמו), הרי זה משום שהוא מוצא בריטואל המייבש הזה, ודווקא ביבשותו האינטלקטואלית, משמעות אינטלקטואלית חריפה ביותר. וזה מה שמטריד אותי.
אז, קודם כל, כהרגלי, אני מנציח את עצם הרגע הזה. אני מעוניין בייבוש המכאני הזה, זאת משום שדווקא מחמת כך הוא לא מכאני בכלל, הוא הרבה יותר עמוק. התפילה מחצינה קודם כל, ממד של שאלה. של פניה. האדם פונה על ידי דיבור, אם הלל, אם תחינה, אבל דיבור, דיבור שהוא ממוען, לכאורה, כמו כל דיבור, אבל לא מגיע לשום מקום, ליתר דיוק, לשום מקום אנושי. ואז, באופן פרדוכסלי, לא ממוען אל מטרה, אלא ממוען אל האחר לחלוטין, ממוען אל האינסוף, אל הפרוץ, אל הבלתי מוגדר.
כאשר האדם חולה הוא פונה לרופא, משום שהרופא הוא זה שמסדיר את המחלה, היינו, הוא הכתובת לביטול המחלה, המכסה של הכלי. בתפילה האדם לא פונה אל המסדיר, אלא אל נמען שאיננו נמצא בטווח הסימטרי של בעיות האדם, הוא לא פונה לארגון הטבעי, לסדר הכלכלי (במובן הלוינסי של המושג), בתפילה האדם פונה. לא פונה אל, אלא פונה. עצם הפניה הופכת להיות משמעותית. מדוע הפניה היא משמעותית? משום שהיא מגלמת בתוכה את המתח ואת המטען שבין האדם להווייה. היא מחדדת את המרחק של האדם מן ההווייה, את התקוממותו, התמרדותו, ואז, באורח עקיף, את אי ההבנה, את ביטול האגואיזם. הכוליות לא נמצאת אצלו ביד.
כאשר האדם פונה, נושא בדבריו את מה שיש לו לומר, אולם, לא בכדי לקבל תשובה (עיון תפילה עליו מדברים חז"ל), אלא בכדי למשמע את הפניה בעצמה, הרי הוא מכונן יחס שואל אל ההווייה, הוא פתוח לשאלת הצדק, הוא לא מכיר בעובדות באופן יסודי, אלא מחווה אותן, מביא אותן לכדי הבעה, מוציא אותן מעובדתיותן, ממרק אותן, מטלטל אותן. העובדות לא מופיעות אצלו כמצב נתון אלא כהווייה, כהבעה. כאשר האדם חולה והוא פונה לרופא, הוא מפנה את הרצון שלו לפתור את הבעיה, כאשר הוא פונה, לעומת זאת, בתפילה, הוא נפנה לאי הסימטריה שבינו להווייה, למתח שבינו לבין האינסופיות, הוא מגלם את התקוממותו על אי ההתאמה, על הרצון האחר שלו, על האימבוולנטיות של ההווייה. הוא מטלטל את עצמו, ונחשף במערומיו בפני ערמומיותה של ההווייה. התביעה שלה לצדק קמאי, לא לסדר, אלא לצדק, להתנסות בשאלת הצדק, לנפילה המקימה.
אני מדבר כאן על חוויית תפילה מכוננת וידועה. התפילה מביעה כאב, לא כנרגנות, רוגז, תסבוך או תביעה, היא מביעה כאב כחוסר אונים. הרופא איננו מדגיש את חוסר האונים של האדם, להיפך, הוא נוסך בו ביטחון מושרש. לרופא אין כל תפקיד רוחני, יש לו תפקיד פונקציונאלי. התפילה ממוענת למשהו אחר, לא לרופא, אלא לרופא כל בשר, היינו למי שנמצא מעבר לרפואה, מעבר לבעיה הרפואית. היא פונה בענווה. הרשו לי להיות קצת היידגרייאני; אם נבחן כל הזמן את שאלת האמת, כהתאמה טרנסצנדנטלית בין הדבר לבין המחשבה, נפספס את הדבר עצמו, את ההווייה. ההווייה היא זו המוטענת במתח שבה, בהתקדמות שלה לקראת המוות. במילים אחרות; כאשר הרופאים מתייאשים ממצבו הרפואי של המטופל ומניחים לו לגווע בחוסר אונים, או אז, התפילה תגבר, תשָמע קריאת 'שמע ישראל' נזעקת. התפילה מהווה ביטוי לחוסר האונים, להתפרצות אל האין, לזעירות של האדם, זו המגלגלת אותו כגרגר אפונה נווד.
אמר עובד האלילים לניקולאוס קוזאנוס; למה אתה מתפלל? השיב הלה; לאלוהים, -ומי הוא האל שאליו אתה מתפלל? –אינני יודע. –הכיצד תוכל בכובד ראש כזה להתפלל אל מי שאינך יודע מי הוא? –מפני שאין אני יודע לכן אני מתפלל... שלילת התארים הופכת אפוא את התפילה למשמעותית, היא לא פניה לרופא הגדול ביותר, אלא היא פניה ותו לא. פניה שאיננה מאופיינת. פניה שעצם משמעותה הוא בפניה עצמה.
אני שב אל הרמב"ם. כאשר האדם מתפלל הוא מתעסק באל יתעלה, וחז"ל כבר אמרו שהאל מתפלל כל יום, משמע שהתפילה זהה עם האל במובן הרעיוני. כאשר האדם מתפלל, הוא לא מתעסק בעצמו, בחוויותיו, בעסקי ביתו, הוא מתפלל מתוך חוויותיו, משום שהוא מבין שאין לו ביטוי אחר מאשר חוויותיו, אולם חוויותיו אלו אינם אלא זורקים אותו אל האינסופיות, הן לא מתגמדות ומתכרבלות בעצמן, אלא מפנים הלאה, מחככים את האדם עם גבולותיו. התפילה היא יראת שמים, העיסוק בתפילה, לא בהלל, לא בתחינה, לא בחינוך, אלא בתפילה, בתפילה כשלעצמה, היינו, המשמעות העמוקה של הנעת השפתיים, היא המשמעותית. היא פורצת גבולות. אי הידיעה ואי השיטתיות של התפילה מפנים אותה לכדי מובנה המקורי, הפניה הקמאית. פניה שאיננה מאופיינת, איננה דורשת משהו מוגדר, היא פונה, היא רועמת, שואלת, תוהה. לכן היא לא שיטתית, ולא מסוגלת להכיל בתוכה שיטתיות כלשהי.
אבל אם היתה היא ספונטנית, מבוע הלב, יכלה להמיר את עצמה בבקשה אגוצנטרית ריקה. הטקסט הוא מוכתב, הזמן מקובע. לא האדם קובע את מה שהוא צריך, משום שאז הוא מבטא את צרכיו ולא את פנייתו, פנייתו של האדם באה לידי ביטוי דווקא כאשר הוא נשמע לתכתיב, באופן כזה הוא מגייס את מערכותיו לפניה בעצמה. הוא מצווה לפנות! מצווה להתפלל! אין כאן בדל של אגוצנטריות. האדם מעמיד את עצמו במקום הפניה, הוא לא עומד שם, אלא הוא צריך להתיק את עצמו למקום מוכתב. אם לא כן, הוא מתעסק בעצמו, לא באל.
זה הניסיון שלי לבטא את הפנומנולוגיה של התפילה. בסופו של דבר, היא זהה עם התפילה היהודית המקורית. האדם מתפלל תפילת חובה ובכך הוא משייך את עצמו לסדר מסוג אחר, הסדר של הפניה, של השאלה, לא הסדר של התירוץ והמסקנה. האדם מתפלל דווקא כשנגמרות לו המילים, כשאין לו כבר מה לומר. אכן, שערורייתי לכל פילוסוף...

5 תגובות:

  1. ראה פחד יצחק על פסח מאמר יד שמביע אותו רעיון [אם הבנתי את שניכם כשורה]

    ישר כח - אתה כותב מצויין!

    לתועלת הקוראים אני אעתיק את תשובת "בעל הבלוג" שקיבלתי במייל

    תודה על ההפניה. עיינתי בפחד יצחק שם, אכן הוא מחדד את הנקודה הזו שהתפילה היא פניה למען עצמה. אני ביקשתי יתירה מזו לשים דגש על המובן הפנומנולוגי של התופעה עצמה, כהתקוממות ביחס למתח שבין האדם להווייה.
    יישר כח גדול.

    השבמחק
    תשובות
    1. בעקבות ההפניה החשובה, ברצוני גם להביא את הרעיון הנפלא שאומר שם ר' יצחק הוטנר שבמאמר חז"ל הקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים מבואר שהתפילה איננה נובעת מהצרה, אלא להיפך, הצרה היא בשביל התפילה. בהארה זו ישנה הצבעה מיוחדת על שתי דברים. א, שהתפילה היא מטרה כשלעצמה, היינו, הפניה עצמה היא משמעותית, ב', היפוך פנומנולוגי של המושגים, אין בתפילה תגובה אלא יצירה של התקוממות ביחס למתח קיומי, מתח זה האדם יוצר אותו. הצרה נוצרת למען התפילה.
      ושוב, יישר כח!

      מחק
  2. מנחם שלו'

    שאלות שחשבתי עליהם אחרי שקראתי אתהמאמר שלך על התפילה .



    יש כמה נקודות מוצא שרציתי לשאול עליהם בעקבות המאמר על התפילה :

    למה קשה כל כך להסביר בצורה הכי טבעיתופשוטה שהנברא רוצה לדבר עם יוצרו לשתף אותו במה שעובר עליו

    למה שהבן לא ידבר עם אביו ? למה נקודההמוצא חייבת להיות שיש ניתוק ?

    אם לא הייתי חשוב ,למה נוצרתי ? מה אחריםואני בתוכם תקלה כלשהי בבריאה ? הכל היה בלי מחשבה התחלתית ?

    למה אתה קורא לזה לגמד מרחקים ? הפוך זה נראה הכי הגיוני – הבורא והנברא – בלימרחקים !!

    רציתי לשאול : וכי ילד לא ידבר עם אביו כאשר אביו הוא ראש ממשלה או מלך או שגובהו שתימטר והוא כ"כ קטן?

    מצד שני מהרגע שאדם זכה להפוך להיות אבא –אז מה שמעניין אותו זה מה שמעניין הילד שלו הוארוצה בטובתו .



    לגבי השיחה בין המתפלל לבוראו כשלעצמה :

    במערכת יחסים תקינה בין בני אדם -מהשמעניין אותי, ומה מפריע לי – מעניין את כל מי שאוהב אותי באמת .

    אני משתף אותו במחשבותיי –הוא מאזין ולאחייב להגיב , אוזן קשבת , אשמח מאוד שהשומע יעזור בדרכו .

    גם אם הנחה היא שהבורא יודע כבר אתהבקשה שלי עוד לפני שאני פונה אליו –נדמה שה' חפץ שאני אפנה אליו בכל זאת.

    די במה שאנו אומרים כמה פעמים ביום"באשרי יושבי... קרוב ה' לכל קוראיו...רצון יראיו יעשה ואת שועתם ישמע ויושיעם

    ...שומר ה' (טרם הוא פנה כבר ה' שומר !!)נדמה לי שהם נאמרו ברוה"ק !!

    באותו רגע שאני מיוחס אליו (ישראל –ישראל ) אז מה הבעיה ? יש יחס ישיר בין כל אדם לבין בוראו.

    ה' לא זקוק לשום דבר נשלל מכל .... אבלאני הנברא זקוק לו .

    תאר לך זוג שעומד להתארס יוצאים יחד אושני חברים שמטיילים יחד –ה "יחד" הוא כבר חוויה –בלי שהם מחליפים דעות .

    "קרבת אלוקים !!"

    אם הייתי מרגיש כל הזמן קירבת אלוקים תמידית ולא רגעית אז גם מעשיי היו כל כך טהורים שהייתי מרגיש בעולם אחר !

    איך אמר דוד הע"ה במזמור נ"א "וחטאתילנגדי תמיד "!!אז באמת התפילה היא יכולה להיות גם מכבסה עוונות – איך אמר שם כבסנימעוני- אם אני הייתי כזה גם הבקשות ותפילותיי היו באמת נראות אחרות –אבל כל זמןשלא הגעתי לזה אני נאלץ להתפלל את הנוסח המקובל כי רק כזה אפשר לו להתפלל במילים שלו ואולי גם לזכות לכתוב ספר תהילים !!.

    מי שזוכה להרגיש שויתי ה' לנגדי תמיד !לפני ה' תמידי –כאבותינו הקדושים או כדוד המלך ע"ה –יכולים לכתוב "שירחדש " .

    תפילה שמתפרצת מעמקי הנפש –יכולה כפישציינת לגרום לתפילה אנוכית –דומה למה שכתב ריה"ל בכוזרי על התפילה.

    תפילה סדורה בסידורים על פי אנשי כנסת הגדולה – לא פוטרת אותי מלהרגיש את האמרה"ואני תפילתי .../אני תפילה.."

    או מה שאנו אומרים בשבת נשמת כל חי .. והקרבוהכליות יזמרו לשמך ....הסידור עוזר כראשיפרקים –אבל יתר מזה על פי יערות דבש במאמר ראשון (חלק א') נאמר שם כוונות התפילהשמחוייב כל אדם לדעת אותם

    וידועים שבכל ברכה ב-18 אדם גם יכל לפרט אתצרכיו - אני לא מדבר בתפילה במניין ומעלת א-לכביר ...

    נדמה לי שיש תיאורים כשם שכהן עושההכנות אנו עושים הכנות בתפילות לקראת סדר העבודה שלנו – כל האמר כך וכך כאילושהקריב כך וכך עד לאט לאט אדם מגיע לשיא ומכוון לכאילו עומד בבית המקדש בקדשהקדשים ומכוון בברכות השמות ובמילים

    מעמד מיוחד ! עבודה אמיתית ! כל אחדמאתנו נהיה כהן ועצם הפניה שלו בתפילהנהפך להיות לכהן !

    בברכה מיכאל !

    השבמחק
  3. איזו תשובה מרגשת!

    התחלתי בכתיבה שלי על תפילה מנקודת מוצא אחת, העובדה שהאל הוא טרנסצנדנטי, אינסופי, ולכן לא נכלל בשום הגדרה אנושית אפשרית. על סמך הנחת יסוד זו, כפי שהיא מורקה ולובנה אצל הוגי הדעות המונותאיסטיים, במיוחד הרמב"ם, אין אני יכול לדעת משהו על האל, על מהותו, אני רק יכול לדעת שאני לא יודע כלום, וככל שאני יודע זאת אני קרוב יותר לה'. הגדרה זו מחדדת את המרחק התהומי שבין האל לאדם, (ואציין בדרך אגב; זאת בניגוד לדעות קבליות ומיסטיות מסויימות). מרחק שאינו בר גישור. הוא לא בר גישור משום שהוא תמיד יותר רחוק, אני לא יכול להתקרב לדבר שאני לא יודע מה הוא, משום שאני אף פעם לא יודע אם אני מתקרב או מתרחק, אני לא יכול לזהות אותו. האפשרות היחידה שלי להתקרב היא לחדד בתוכי את עצם העובדה שאני לא יודע עליו כלום, ע"י חידוד זה אני בהכרח מתקרב משום שלפחות לא טעיתי לזהות אותו במשהו אחר (עבודה זרה...), אם לא טעיתי בזיהוי, זו הקירבה הגדולה ביותר. לכן, עפ"י משנת שלילת התארים של הרמב"ם, מן הצורך כל הזמן לחדד דווקא את המרחק שבין האדם לאל. בהבנת מרחק זה דווקא האדם נעשה קרוב לאל.

    מכאן אנו מגיעים לתפילה. האם התפילה היא לא סתירה לכל זה? האם אני יכול לדבר עם מישהו (?) שאינני יודע עליו דבר, עם אי ידיעה, אני יכול לעשות מעשים שישכללו את אי הבנתי, אבל איך אני יכול לעשות משהו שמלכתחילה מניח את העובדה שאני מבין את האל ומכיר אותו ברמה כזו או אחרת? יש מרחק, ואם יש מרחק, אני לא יכול לדבר. מכאן השאלה, איך אפשר להתפלל? איך אפשר לדבר עם האל? הלא דיבור זה איננו דומה לדיבור של בן עם אב ולו יהא האב הגדול ביותר, משום שסוף כל סוף, אני והוא נמצאים באותו מישור ממש, רק הוא יותר גדול, אבל האל אינו יותר גדול, אלא, כלשון הרמב"ם, הוא גדול ולא בגדולה, דהיינו, הוא לא גדול באותו מישור, אלא הוא גדול בגלל שהוא נמצא במישור שונה לחלוטין! אני סופי והוא אינסופי. אין מרחק גדול מזה.

    בעניין המשמעות והחשיבות של האדם ותכליתו, ראה מורה נבוכים ח"ג פרק י"ב וי"ג, ואולי גם י"ד. האדם איננו תכלית הבריאה, לא מטרתה ולא ייעודה, אבל הוא חשוב (ובמובן מסויים זו תכליתו), משום שהוא יכול לעשות משהו בעל ערך, לא בגלל שהוא כשלעצמו תכלית.

    מכאן, שהתיאור הבא שלך בדבר קירבתו של הקב"ה לנבראיו איננה יכולה להיות מובנת כפשוטה, ואני לא יכול לדבר על כך שהוא אוהב אותי ורוצה לשמוע אותי כמו שאני אומר זאת על בני אדם. זה בדיוק מה שהניע אותי לכתוב את שכתבתי; אם לא ניתן לדבר על כך משום בחינה, במה התפילה היא משמעותית? ובמילים אחרות, מה זה אומר באמת המושג של 'קירבת אלוהים'? כאשר אנו מפשיטים זאת ומבינים אותו כפי שצריך להבין אותו, היינו, לא מבינים, מה זאת אומרת?

    דבריך אפוא מקדימים את דבריי ולא מאוחרים להם.

    השבמחק
  4. מנחם היקר ,פורים שמח .

    ישר כח -מאד יפה לראות איך ת"ח כמוך צולל לעומק הגישות ומנסה לענות על שאלות כבדות משקל .

    חזרה למה שכתבת לי -הסברת לי מה היתה הנקודת המוצא שלך (אומנם ידעתי מראש שזה ממ"נ חלק א' בין הפרקים נ"ג -נ"ט )

    אשתף אותך בחשבותיי ,לפעמים נראה לרגע שיוצרים מצב מסובך ואז מתרצים -איך פילוסוף יכל להתפלל ? שאלה קשה .

    גלה לי סוד : כמה פילוסופים שאתה אישית מכיר היום חפצים להתפלל ? ואם הכן הם מתפללים -איך נראת לדעתך תפילתם? לאן מרחפת מחשבותם באותם רגעים ?בעוד השכלת על מציאות ה' על עוד שלילת תואר שנמצא רמוז בתפילה ?

    בלי להכיר אף אחד מהם נראה לי תפילה קרה , ומהירה ,בלי התלהבות אישית -רק שכלית עיונית !!.

    באמצע תפילה נעים בין עוד ספר ועוד השגה שכלית .





    ריה"ל בספרו "הכוזרי" (מובא בתוספות מעשה רב בשם הגר"א -שספר הכוזרי הוא קדוש וטהור -עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויין בו ) במאמר ראשון (כ"ה) -כאשר החכם מציג את אלוקיו בפני מלך כוזר הוא מציג אותו כפי שה' הציג את עצמו בפני בני ישראל בעשרת הדברות -אנוכי ה' אשר הוציאתיך מארץ מצרים ולא כמי שברא ארץ ושמים וכמי שמשולל תארים או הסבר עמוק על התארים שאנו משתמשים בהשאלה אליו - אלא כמי שיש לו התיחסות לבני ישראל ,בדברים מוחשיים שראו כל ישראל.

    אליו אני מתפלל !! לכן שאלתי למה בחרת דווקא את הנקודת המוצא של הרמב"ם .



    אני אישית מאד מתחבר לספר הכוזרי -לנגד עיני עומדות מאורעות בקני מידה שקראו לפני מספר שנים .

    מי שפקד את עמו והעיר את לב עם ישראל מכל קצוות הגלות לשוב לארצו הוא יענינו בתפילתינו, מי שגרם שרומל וצבא גרמנים שלא יכנסו לשער ישראל הוא יענינו (הנס המפורסם), מי שעזר למלחמות ישראל -הוא יענינו (מיותר לדבר על מלחמת ששת הימים ) , מי שנתן את ירושלים בחזרה אחרי אלפיים שנה הוא יענינו .עד כהנה וכהנה דברים .

    נכון הם מאורעות לכלל ישראל -ולא לאדם פרטי אבל דיו ! (אם ההשגחה נמדדת לפי מדרגה הרוחנית של האדם זה לא משנה היא קיימת !) מה עוד אני מתפלל למי שברא אותי ומי שמשגיח עליי ולמי שאני עתיד ליתן לפניו דין וחשבון !!

    אומנם בפתיחה לתפילה -יש פיוט מפורסם כמו אדון עולם-סיימו נגמר במילים " ה' לי לא אירא "



    (נכון שהמו"נ היא נחלה של מעטים שבמעטים - לאחרים , לרוב העם שכוללים גם את העמך -כמוני יש את הי"ד החזקה ,הלכות תפילה - פרק א' אחרי שמוזכר שתפילה זאת מצוות עשה -"שיהא אדם מתפלל ומתחנן בכל יום, ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא, ואחר כך שואל צרכיו שהוא צריך להן בבקשה ובתחינה, ואחר כך נותן שבח והודיה לה' על הטובה שהשפיע לו:כל אחד כפי כוחו.
    בפרק ד' דברים שמעכבים את התפילה -חמישה דברים מעכבין את התפילה אף על פי שהגיע זמנה-טהרת הידיים ,וכיסוי הערווה ,וטהרת מקום לתפילה ,ודברים החופזים אותו ,וכוונת הלב ... כוונת הלב כיצד: כל תפילה שאינה בכוונה, אינה תפילה; ואם התפלל בלא כוונה, חוזר ומתפלל בכוונה. (מהי אותה כוונה ?)

    מצא דעתו משובשת וליבו טרוד--אסור לו להתפלל, עד שתתיישב דעתו...

    כיצד היא הכוונה--שיפנה ליבו מכל המחשבות, ויראה עצמו כאילו הוא עומד לפני השכינה; לפיכך צריך לישב מעט קודם התפילה, כדי לכוון את ליבו, ואחר כך יתפלל, בנחת ובתחנונים. ולא יעשה תפילתו כמי שהיה נושא משאוי, משליכו והולך לו; לפיכך צריך לישב מעט אחר התפילה, ואחר כך ייפטר. חסידים הראשונים היו שוהין ... לגבי תפילת בציבור בפרק שמיני שהיא תמיד נשמעת כי אין ה' מואס בתפילת הרבים.)

    השבמחק

יעקב ועשיו במחרוזת סיפורי בראשית

"וָאוֹהַב את יעקב ואת עֵשָׂיו שָֹנֵאתִי". מילים אלה של מלאכי מקפלים בתוכם פרשנות מסורתית ומדרשית מקובלת לסיפורי יעקב ועשיו. ...