יום רביעי, 13 ביוני 2012

יהדות ולאומיות בימינו


אבקש כאן לגעת בנושא הלאומיות היהודית ונצחיותה של התורה מבחינה יותר אקטואלית. מדברים כיום הרבה על התבוללות, על טמיעה בקרב העמים, על הערוב בין העמים, בין הגויים. כתבתי כאן לאחרונה (בפוסט 'תקוה לאומית ותקוה אבסורדית') על משמעות נצחיותה של הלאומיות, על משמעות היותה שאיפה נצחית בטווח האבסורדיות שלה, ועל דעתו של ר' מאיר הסבור שעל אף שחטאו, 'בני הם'.
ברי, לכל אלו משמעות רחבה, ניתן לדבר על חזון הלאומיות היהודי בצורה מאוד עמוקה, מאוד רעיונית ומאוד רחבה, ניתן להעניק לתקווה האבסורדית ממדים משיחיים אינסופיים, ניתן להנציח שימור, ולו שימור פורמאלי, חיצוני ומלאכותי, בכדי שבהגיע השעה, נוכל ללקט מחדש את הספיחים, לבנות בניין מן השרידים. האם לא ניצלו ישראל מן הטמיעה הרוחנית במצרים בגלל 'שלא שינו שמם, לשונם ומלבושם'? האם למלאכותיות הפולקלורית החיצונית אין משמעות? אין גרעין חיות עמוק ואמיתי?
אכן. מצד שני, לא ניתן להתעלם מהיקפה של הבעיה מבחינה ריאלית ואקטואלית. דומה, -אולי לא ברמה הקיצונית שהציג זאת לייבוביץ', אבל בכיוון הזה-, שעם ישראל כיום לא מבטא את מה שהוא היה בהיסטוריה. בהיסטוריה היהודית העם היה מלוכד סביב ערכים מסוימים, סביב פרקטיקות ומנהגים, וסביב אורח חיים מסוים. אין זה סוד שבמשך ההיסטוריה היהודית, כל הכיתות וכל התנועות שהפסיקו את אורח החיים הזה, שביטלו את החיוניות של תורה ומצוות מן המובן הקולקטיבי שלהם כתנועה רוחנית, התאדו ממסגרתה של היהדות ההיסטורית. כך קרה עם הנוצרים, הצדוקים, הקראים, השומרונים, השבתאים וכו' וכו'. לעומת זאת כל התנועות ששמרו על אורח החיים הזה, על אף שחרגו, וגם באופן קיצוני, מן ההשקפות הכביכול קולקטיביות של היהדות, נותרו מבחינה היסטורית ביהדות. כך קרה עם הקבלה, החסידות, תנועת המוסר ועוד הרבה אחרות.
בזמננו, התודעה הלאומית היהודית ההיסטורית אבדה. כיום, היהדות לא מבטאת דווקא אורח חיים מסוים, התאגדות קולקטיבית סביב פרקטיקות וריטואלים מסוימים ומתוחמים, היהדות מבטאת כיום מגוון של השקפות עולם, מגוון רחב של דעות, ובעיקר, מגוון של אופני חיים, מגוון של פרקטיקות. את העם היהודי כיום מאחדת רק תודעה לאומית בסיסית שספק אם ניתן להגדיר אותה במציאת אלמנט משותף וקולקטיבי. ההזדהות ותחושת ההשתייכות ליהדות כיום איננה כבולה עם פרקטיקה מסוימת אלא שייכת לתודעה עמומה של הזדהות עם קולקטיב שמלבד שמו אין תוכן מסוים ומוגדר שיכול לייצג אותו.
השאלה העומדת לפתחנו היא אפוא זו; במה ניתן למנוע התבוללות? איך ניתן למנוע את ההתערבות עם הגויים, שעה שמבחינה מציאותית אורח החיים של יהודים וגויים (מבחינה לאומית) זהה לחלוטין? –השאלה היא לא שאלה טכנית או חינוכית, מדובר בשאלה המתייחסת לעיצוב דמותה של היהדות, ולרוחה הפנימית.
אין כיום הבדל מהותי בין העם היהודי לבין כל עם אחר. התוכן הלאומי של היהודי זהה לתוכן הלאומי של כל עם אחר, (כמובן, יש לו היסטוריה משלו, תרבות משלו, פולקלור משלו, מיתולוגיה משלו וכו' וכו', הבדלים אלו אינם הבדלים מהותיים אלא הבדלים בפרטים), התוכן הלאומי של העם היהודי כיום זהה עם תוכן לאומי של שבדי או נורווגי. בעוד שבהיסטוריה ההתאגדות סביב הקולקטיביות היהודית התארעה סביב פרקטיקות מסוימות, סביב נוהגים שונים, אורח חיים משותף, כיום, התאגדות זו אינה ביטוי אלא לצל היסטורי משותף, במקרה הטוב, ברית גורל.
אז מדוע מוצדקת ההתבדלות מן הגויים? האם התבדלות זו איננה גזענות? האם איננה דחיית האחר רק בגלל שהוא אחר? בגלל שהוא שונה? האם אין אנו עושים לאחרים עכשיו מה שסבלנו אנו במשך ההיסטוריה כולה? כיצד ניתן עדיין לייצג התבדלות כאשר ההתבדלות מציינת רק התבדלות אתנית, גזעית היסטורית, בעלת שורשים כמעט גנטיים.
ההתבדלות מן הגויים בתורה תמיד מוזכרת בהקשר של התבדלות מדרכיהם של העמים, מאליליהם, מפסליהם. 'ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי'. מה שמאפיין את ההיבדלות מן הגויים הוא ההיבדלות מדרכיהם וההידבקות בקדוש ברוך הוא. בימינו, כאשר העם היהודי חורג לגמרי מן התודעה ההיסטורית שלו כעם ה', והוא מבקש להתאחד ולהתאגד סביב רגשות פטריוטיים ראשוניים של לאומיות, לאומיות במובן המערבי של המושג, אין מה שמצדיק אותו בהתבדלותו. מה שמצדיק את ההיבדלות ההיסטורית של היהדות מן הגויים, 'הן עם לבדד ישכון ובגויים לא התחשב', הוא אך ורק העובדה ש'אין פתחיהם מכוונים זה לזה', היינו שהתבדלות זו מבטאת פרישה, מבטאת דרך אחרת, מבטאת צורת חיים אחרת, אורח חיים אחר. ההבדל הוא לא מבחינת רגשות השתייכות והזדהות ראשוניים, מן הבחינה הזו כולם בני אדם הראשון, שלא יאמרו אבי גדול מאביך, כמו שטורחים חז"ל לבאר. התבדלות אנושית אפשרית רק כאשר היא מייצגת עולם ערכי שונה. התבדלות המבוססת אך ורק על רגשות של פטריוטיזם גס וראשוני, הינה התבדלות גזענית ובלתי אנושית, התבדלות שסופה ריקבון, שסופה ביטול האנושיות, ביטול המשמעות החיונית של העשיה הדתית, ביטול המאפיין הערכי של המצוות והתקתן למישור לאומני אגואיסטי.
המשך ההתבדלות, ודבר זה יש לומר אותו בצער רב אבל חייבים לומר אותו, מהווה סכנה איומה ליהדות עצמה. מיהדות שייצגה ערכים מסוימים, אורח חיים קפדני של ביקורת, של אי כניעה לתרבות הלאומנית ברברית של המערב ושל המופרעות הפוליטית של הסביבה, הופכת היהדות אט אט, לנרקיסיזם לאומני קלירקלי, לגאווה אנושית מוחצנת, לשנאה ולאויבות על סמך הבלים, להבעת תוכן גזעני ורדוד, להנמכת המוסר לקומה תחתית, להמרת הדת בגזענות ברברית.
היהדות של ימינו איננה יכולה להמשיך להטיף נגד התבוללות. יהודי שיהדותו היא חילונית אינו יכול להטיף לבנו שלא להינשא לגויה, בכך הוא יחטא בגזענות הברברית ביותר, בכך הוא יצור לעצמו את חוקי נירנברג שלו. המשמעות של ההתבדלות חייבת להיות קשורה דווקא להתבדלות הערכית, לפרטיקולריות של אורח החיים, לסגנון החיים השונה שהעם היהודי מבקש להתלבש בו. כפירה באורח חיים זה והמשך ההטפה להתבדלות איננה אלא צביעות שסופה ברבריות אנושית.  
אז אמנם ניתן לדבר גבוהה גבוהה על נצחיותו של העם היהודי, על התקווה האבסורדית, אבל מצד שני לא ניתן להתעלם מן הריאליזם. אי אפשר לתמוך בהטפה גזענית ומתנשאת על סמך אתניות לאומנית, דבר זה מתנגש בברוטליות עם ערכי היסוד של היהדות. היהדות, כפי שכבר אפשר לראות כיום, תהפוך לתנועה עממית פופוליסטית של פטריוטיזם מלחמתי תאוותני במקום להוות ייצוג של מלכות הקב"ה בקיום ערכי תורה ומצוות במובן העמוק של המושג.
להפוך את התקווה ואת האמונה בלאומיות היהודית לריאליסטית הרי זה כיום לנסות להשיב את העם לדרכי התורה, כשלב ראשוני. השימוש במניעים לאומניים לצורך זה הוא שימוש מזיק ומסוכן ביותר לעתידה של היהדות ולתוכנה. השיבה לדרכי התורה, אל לה לעסוק בשאלת ההתייחדות האתנית גזענית סביב פולקלור משותף, היא צריכה לבוא לידי ביטוי דווקא במובן הערכי של ההשתתפות בריטואל הדתי ובאורח החיים ההלכתי יהודי. איסור ההתבוללות, איסור ההינשאות עם גוי, אינו אלא פרט קטן מתוך המערכת הגדולה של קיום התורה. ללא התורה התבדלות זו הופכת לנירנברג. לא פחות.
רב סעדיה גאון הבין זאת לפני שנים רבות כאשר ציין שאין אומתנו אומה אלא בתורתה. הבנה חודרת זו, שהרמב"ם שותף לה במאת האחוזים, וכן כל גדולי האומה בכל הדורות (כולל הרמב"ן, חסיד הלאומיות, שעם כל זאת, מתנה אותה בתורה), הינה הבנה עמוקה של האנושיות. ברגע שהאומה נעשית אומה שלא על ידי תורתה מתחילים הטרגדיות עליהן נאמר, ישראל כשיורדים יורדים עד התהום. מדוע? –משום שמשתמשים בכל הסממנים הדתיים לביטוי עולם לאומני שאין לו כל קשר ליהדות התורה אלא רק ללאומניות ברברית ולשיתופיות קולקטיבית פרימיטיבית. מעין קבוצת כדור רגל ההופכת לערך.
הייתי קצת נוקשה וקשוח היום, אבל ממש הזדעזעתי למקרא ספר חדש על 'הכוזרי' שיצא לאור, פרי שיעוריו של הרב אורי שרקי. בהקדמה לספר מציין הרב שרקי שחשיבותו ההיסטורית של הכוזרי הוא בכך שהלאומיות בו מגיעה לפני התורה והערך של הלאומיות הוא ערך עצמאי שהתורה איננה אלא חלק ממנו. לדעתי זו ברבריות. מה לנו כי נלין על הגרמנים?
כאשר ספרים פסידו הלכתיים כמו 'תורת המלך' קונים שביתה ודריסת רגל במחנה היהודי אין זה אות אלא לניוונה וכמישתה של היהדות ההיסטורית, לניבולה בידי השקפות פראיות של שנאה ושל אויבות. היהדות, אין דרכה בכך, היא מתעלה הרבה הרבה יותר גבוה. עפ"י דברי הרב קוק אין תורה בלא הקדמת המוסר הטבעי. דברים אלו הם חץ וכידון בפני כל אלו הרוצים להקדים את הלאומיות לתורה כתורה, כאורח חיים, כערך. התורה היא התנהגות, היא לא סטטיות לאומית המתבטאת בכך 'שהיא מסוגלת לקבל את הנבואה' (כפי שכותב הרב שרקי שם).
היהדות היא ערך של אורח חיים. היא לא לאומיות אתנית וגזענית.
כל מי שאיכפת לו מעתידה של היהדות מצוּוֶה לנוסס זאת בראש כל חוצות.
ושוב, סליחה על הנימה הקשוחה.

9 תגובות:

  1. לא יכיר ההמון כי אם הפעולות. מבחינה הלכתית נישואי חילוני שדינו כגוי עם גויה היא חסרת משמעות. מצד שני בנישואים עם חילוניה יש איסור התבוללות כי יסיר את בנך מאחרי. תורת ה' תמימה. צריך רק לא לסלפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים עם העיקרון, כתבתי זאת בפנים. מצד שני, אני לא מסכים איתך שחילוני דינו כגוי, זה יותר מורכב מזה, תודעה לאומית היא תודעה קולקטיבית שלא מתייחסת בהכרח למעשים הפרטיים של היחיד. הבעיה היום שהתודעה הלאומית עצמה מסורסת וכאן נעוץ שורש הבעיה. אני מסכים איתך שלא ניתן להתחתן עם חילוני בדיוק באותה המידה שלא ניתן להתחתן עם גוי, כל זה הוא מבחינה מהותית, אבל אתה מתעלם מן ההלכה הפורמאלית.
      בהלכה הפורמאלית, -עפ"י הנתונים של אז ובהשפעה מהזהויות השבטיות והקולקטיביות של התקופה-, יש משמעות עיקרית לשאלה לאיזה זרם הוא שייך, לאיזה עדה, לאיזה עם. ההתייחסות אל הערכים היתה נעשית במישור הזה, במובן זה, ניתן להתחתן מבחינת ההלכה עם פושע גדול ששייך לעם ישראל, אפילו שזה לא כ"כ מומלץ ויש הרבה מה לומר ע"ז, אבל סו"ס מותר, כי יש לו זהות יהודית, ועצם זהותו זו, גם אם הוא בוגד בה איכשהו, שומרת עליו בקונצנזוס מסויים. הבעיה היום שכל זה השתנה, והיחס אל הגלובאליות והאוניברסליות אינו אותו יחס, ולכן הבעיה מתחדדת הרבה יותר.

      מחק
    2. להיפך. מה שאני אומר זו ההלכה הפורמלית. ההלכה היא זו שקבעה שמחלל שבת בפרהסיא דינו כגוי לכל דבריו. דווקא בזמן הגמרא היהדות היתה הדת המונותאיסטית היחידה בתוך עולם אלילי ולמרות זאת היא הכירה בכך שגוי יכול להיות גר תושב ואף להתגייר, ויהודי יכול להיות מומר שאז דינו כנכרי. הרמב"ם שכבר הכיר גויים שאינם עע"ז מחלק לכל אורך חיבורו בין גוי עע"ז לבין גוי שאינו עע"ז. מינים היו תמיד והיחס אליהם היה כגויים לכל דבריהם. איני רואה הבדל מהותי בין החילונים לנוצרים, וחשוב מכך, מבחינה הלכתית פורמלית אין הבדל כזה.

      מחק
    3. עם זה אני מסכים איתך, אבל עדיין, האיסור של התבוללות כי שהוא התקבל בהלכה יש בו משמעות ביחס לגוי, לכל גוי. אתה מתעלם מן הפורמאליזם והחקיקה ההלכתית הקבועה. יש דינים מפורשים אם מותר להתחתן עם מחלל שבת, ואילו על גוי יש איסור מפורש, ואף לדברי הרמב"ם כמדומני זה לא רק על עובדי ע"ז, אני מסכים איתך שמבחינה מהותית אין הרבה הבדל, וזה כל מה שעוררתי כאן, אבל מבחינת ההלכה ברור שיש איסור להתחתן עם גוי.
      עכ"פ, הנושא כאן הוא לא אם מותר להתחתן עם גוי או לא, אלא שגם אם יש איסור כזה תוקפו אינו אלא דתי, המאמר מכוון נגד אלו הרואים ערך בשימור האתניות גם באורח חיים חילוני, מן הבחינה הזו אי"ז אלא גזענות ריקה.

      מחק
    4. אני לא מכיר הלכה המתירה נישואין עם מחלל שבת. נישואין עם גוי שאינו עע"ז זה איסור מדרבנן. השארת התפיסה ההלכתית הרווחת תשאיר את התפיסות הרווחות. העולם לא מבין דקויות פילוסופיות.

      מחק
    5. מבחינת ההלכה יש איסור להתחתן עם מחלל שבת מטעמים של 'שמא יסיר את בנך מאחרי'. עם זאת, הנישואין עם גוי נחשבו ליותר חמורים בגלל שהוא לא בתורת גו"ק. ויש פרטי קביעות מתי מותר ומתי אסור להתחתן עם מחלל שבת, ומה רמת החילוניות שלו (למשל; מחלל שבת בצינעא, שעפ"י הרבה פוסקים, כמדומני, אין בעיה). אני מסכים איתך שיש חילוק בין עע"ז לגוי, הרמב"ם קובע זאת מפורש להלכה. עכ"פ, לא זה הנושא.
      ברור שיש מעמד מסוים ללאומיות בתור המצע של קבלת התורה, ויש מרחק בין הריאליות לאידיאליות, גם כאשר עם ישראל אינו שומר 'בפועל' על התורה הוא עדיין עם ישראל בכח, ולכן מוטלים עליו חיובים לפי מוצאו האתני, מבחינת ההלכה, משום שההגדרה הפורמאלית ל'אזרח יהודי' שעליו חל החוק של היהדות זה אדם הנולד מאם יהודיה, זה מה שהופך אותו ליהודי בכח, השאלה האם הוא יהודי בפועל אינה מגמדת את העובדה הזו.
      הבעיה כיום שהמצב של 'יהודי בכח' עורער לחלוטין ולכן יש מקום לחשיבה מחדש. בכל הספרות היהודית תמצא ערך שלא להתבולל אף לאדם שפרק מעצמו עול תו"מ משום שסו"ס הוא 'מאבד את החוט', הבעיה כיום שאדם שנהיה חילוני גם איבד את החוט וממילא אין הבדל בינו לבין גוי.
      התפיסה ההלכתית היא אף פעם לא 'רווחת' אצל המון העם, מה שרווח אצלם זה הרעיונות הכללים, ואליהם צריך להתייחס. ודבר זה הוא עובדה. איך יכול להיות שאפיקורוס מחלל שבת בימינו עדיין מתעקש שבנו לא ינשא עם גויה? אין לזה כל קשר ל'תפיסה הלכתית רווחת' אלא דווקא לאפקט הרעיוני הפופוליסטי שהיא השרתה על דורות של יהודים. ואותו צריך למגר.

      מחק
    6. זה שהוא לא בתורת גו"ק לא הופך את הנישואים עמו ליותר חמורים. אדרבה זוג יהודי שאינו שומר על טהרת המשפחה חייב כרת ואילו בגוי זה איסור מדרבנן או לאו אם מדובר בעע"ז. "איבוד החוט" אינו בספרות היהודית אלא בתעמולה הציונית. כל אדם בעולם הוא יהוי בכח כי הוא יכול להתגייר. אם הציבור הדתי יאמר לציבור החילוני שמבחינתו הוא לא קולקטיב יהודי הרי שלפחות בציבור שלנו תופעת הגזענות לא תהיה קיימת. גם הציבור החילוני יהיה בבעיה קשה מאוד. בזה שאנחנו אומרים שהם יהודים אנו נותנים "יניקה לקליפות".

      מחק
    7. אתה ודאי מכיר את דברי ב"ג לל' על הפרדת דת ממדינה. אנחנו יכולים להיפרד חד צדדית. לא בכדי הם מחזרים תמיד אחר המפלגות הדתיות והחרדיות. כשאולמרט העיף את החרדים היה חשוב לו להכניס את המפד"ל. הם צריכים את הסכמת הדתיים ובזה שאנו נותנים להם אותה אנו מחזקים ידי עושי רשעה.

      מחק
    8. מה אתה אומר על 'בין כך ובין כך בני הם', אתה רואה מפורש בהרבה מאמרי חז"ל שיש חוט מסויים דווקא ליהודים. גוי שמתגייר צריך 'למצוא' את החוט, רק מהבחינה הזו הוא יהודי בכח, לעומת זאת, יהודי צריך 'לחזק' את החוט, והכל זה עניין תודעתי. דמה לך אזרח אנגלי שרוצה להיות ישראלי, אתה תקרא לו ישראלי כי הוא ישראלי בכוח? (בהנחה שמדינת ישראל תקבל אותו), לעומת זאת, אזרח ישראלי, אפילו אם הוא עבריין הוא עדיין נשאר אזרח. כנ"ל לגבי היהדות, ושוב, השאלה שאני שואל כאן היא האם המצב הזה קיים עדיין היום? האם החוט לא נותק? -אני מסכים איתך שהיום זה שונה. עם ההערה האחרונה שלך אני מסכים לחלוטין.

      מחק

יעקב ועשיו במחרוזת סיפורי בראשית

"וָאוֹהַב את יעקב ואת עֵשָׂיו שָֹנֵאתִי". מילים אלה של מלאכי מקפלים בתוכם פרשנות מסורתית ומדרשית מקובלת לסיפורי יעקב ועשיו. ...